Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.
Navodila

SIMFONIČNI JAZZ in GEORGE GERSHWIN (1898–1937)

George Gershwin je že zelo mlad v glasbeni prodajalni igral napisane popularne pesmi, kmalu pa jih je začel komponirati tudi sam. Kljub kratkemu življenju (umrl je pri 39 letih zaradi možganskega tumorja) je zaradi svojih del znan kot eden najpomembnejših ameriških skladateljev 20. stoletja. Težko ga je umestiti izključno k popularni ali resni glasbi.

George Gershwin je pomemben zato, ker je združil elemente klasične in jazzovske glasbe. Takšno glasbo imenujemo simfonični jazz.

Najbolj značilen primer, ki povezuje jazz in resno klasično glasbo, je njegova skladba {Rhapsody in Blue;Glasbeno delo Rapsodija v modrem je nastalo na pobudo priznanega dirigenta Paula Whitemana, ki je v časopis, sicer brez Gershwinove vednosti, objavil novico o koncertu, na katerem se bo izvajalo njegovo pomembno delo.} (Rapsodija v modrem).

Gershwin je tudi avtor opere Porgy and Bess (Porgy in Bess). Zgodba opisuje življenje revnih črncev v mestu Charleston leta 1930. Skladatelj se je za nekaj let v to mesto celo preselil, da bi spoznaval Afroameričane in pesmi delavcev na plantažah.

 

Prisluhni odlomku zvočnega posnetka iz prvega dejanja opere Porgy in Bess. Gre za zelo znano uspavanko z naslovom Summertime.

JAZZ V SLOVENIJI

Le nekaj mesecev po končani drugi svetovni vojni je pod vodstvom Bojana Adamiča (slika levo) nastal {Plesni orkester Radia Ljubljana;Kljub temu, da je plesni orkester začel delovati takoj po vojni, pa sprva komunistična oblast našim jazzistom ni bila naklonjena. Šele ko je Jugoslavija prekinila sodelovanje s Sovjetsko zvezo ter si pomoč poiskala pri Združenih državah Amerike, je jazz v razvoju spet dobil več svobode.}, ki je slovenskemu občinstvu v desetih letih svojega obstoja dobro predstavil jazz chicaškega stila. Orkester se je pozneje preimenoval v Big Band RTV Ljubljana, danes pa nosi naziv {Big Band RTV Slovenija;Big Band RTV Slovenija deluje neprekinjeno že od leta 1945 in Slovenci smo lahko ponosni, saj je ena najstarejših tovrstnih zasedb na svetu. »Mojster« Bojan Adamič (1912–1995) je orkester uspešno vodil do leta 1961, ko je dirigentsko palico prevzel Jože Privšek (1937–1998), ki je orkester popeljal v evropski vrh. Po upokojitvi Privška, leta 1992, so orkester vodili še Lojze Krajnčan, Petar Ugrin, Milko Lazar, Emil Spruk in drugi.}. Izredno plodno obdobje za slovenski jazz se je začelo z jazzovskim festivalom na Bledu leta 1960. Festival je kmalu začel privabljati vse več tujih gostov in povpraševanje je bilo tako veliko, da so njegovo prizorišče prestavili v ljubljansko Halo Tivoli in ga preimenovali v Mednarodni jazz festival.

V drugi polovici 20. stoletja je nastalo veliko jazzovskih ansamblov in orkestrov z znanimi glasbeniki, kot so Urban Koder, Borut Lesjak, Petar Ugrin, Jože Privšek, Mojmir Sepe, Janez Gregorc, Tone Janša

Samo Šalamon, slovenski kitarist in skladatelj, je v svetu jazza dosegel skoraj vse, kar je mogoče. Koncertira z največjimi imeni te glasbe. Leta 2008 ga je ameriška revija Guitar Player uvrstila med deset najbolj »vročih« novih kitaristov na svetu.

Prisluhni skladbi Dutilleux Sama Šalamona. Kako, glede na število izvajalcev, imenujemo zasedbo, ki jo slišiš? Odgovor: TRIO .

<NAZAJ
>NAPREJ70/115