Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.
Navodila

Risarska tehnologija

Pigmenti v suhih risalih
Osnovno polnilo pri navadnih svinčnikih je grafit, ki pa se ga uporablja šele od konca 18. stoletja. Izraz svinčnik izhaja iz antike, ko so za risanje uporabljali kose svinca, pozneje (v renesansi) pa so staljenega vlivali v lesene cevke – svinčnike.

Najstarejši risali sta nedvomno oglje in kreda, ki so ju naši predniki uporabljali za risanje prazgodovinskih podob v jamah. Z mešanjem krede in voska so že v antiki izumili voščenke, medtem ko so barvice in pastele razvili bistveno pozneje.




Oglje Svinčniki
Pasteli

Črnila

S prazgodovino so povezani tudi prvi poskusi mešanja saj, vode in škroba, ki so botrovali nastanku tuša. Izdelavo črnila pa umeščamo med zahtevnejše kemijske postopke. Posebnost med črnili je rdeče-rjavo črnilo, pridobljeno iz glavonožcev (sip), ki ga v suhi različici poznamo pod imenom sepija.

Glavna težava črnil in tušev v preteklosti je bila njihova nizka (kisla) Ph-vrednost, ki je dolgoročno razkrajala papir, črnilo pa je zbledelo – še posebej, če je bilo izpostavljeno soncu.

Za risanje s črnilom in tušem uporabljamo peresa ali čopiče.

{RAZMISLI; Katere vrste risal poznaš?}


Fotografija: M. Kocjan, leto 2014

Čopiči

Čopiči, s katerimi rišemo, morajo imeti zašiljeno konico iz mehkih in trpežnih dlak (nekoč živalskih, danes sintetičnih). Konica iz dlak je oblikovana tako, da vpije črnilo, ki nato iz nje polzi glede na intenzivnost pritiska čopiča ob risarsko podlago.

<NAZAJ
>NAPREJ14/237