Albrecht Dürer, leto 1500, Avtoportret
Glavni sestavni del razčlenitve likovnega dela sta oblikovna in vsebinska analiza. Pomembni sta za pravilno razumevanje upodobitev.
Oblikovna razčlenitev dela
Z oblikovno razčlembo likovnega dela ugotovimo (določimo) osnovne ali temeljne likovne elemente (prvine), določimo in razložimo odnose ali spremenljivke, ki vladajo med njimi in opredelimo stanja ali kompozicijska načela. Temeljne prvine likovnega izražanja so točka, črta (linija), svetlo-temno, barva, ploskev, oblika in prostor. Likovne spremenljivke so: tekstura, število, gostota, smer, velikost, položaj in teža. Kompozicijska načela pa: razmerje, ravnovesje, ritem, kontrast, harmonija, dominacija in enotnost.
Vsebinska razčlenitev likovnega dela
Z vsebinsko razčlenitvijo ugotavljamo, kaj je upodobljeno, določimo temo ter snov in se sprašujemo, kaj nam umetnina sporoča, torej, kakšen je njen pomen.
Z vsebinsko analizo se ukvarjata ikonografija in ikonologija (glej videoposnetek na strani 6).
IKONOGRAFIJA je umetnostnozgodovinska metoda, ki obravnava spomenike likovne umetnosti. Umetnino najprej opiše, poimenuje ter določi temo – kaj umetnina predstavlja.
IKONOLOGIJA je umetnostnozgodovinska disciplina, ki poskuša
celostno razložiti upodobljeno snov. Pri tem upošteva pisne vire
(zgodovinske vire, nabožna dela, pisma, pogodbe) in vse preostalo
vedenje o umetnini, ki jo obravnava.
{RAZIŠČI; Razišči in sošolcem predstavi ikonografski pomen svoje najljubše živali (pes, mačka …) ali cvetja (vrtnica, lilija …). Priporočena literatura: Tine Germ, Simbolika živali in Simbolika cvetja.}