V začetku 20. stoletja so se v umetnosti začele dogajati korenite
spremembe. Ena takšnih se je zgodila v kiparski umetnosti. Kip v
klasičnem pomenu je definiran kot predmet (objekt), v katerem je kipar nekaj upodobil (predstavil).
Ena pomembnejših umetniških stvaritev 20. stoletja je Duchampov pisoar, poimenovan Fontana (Urinoir, 1917).
|
Marcel Duchamp, leto 1917, Fontana |
|
V videu je prikazana simulacija prehoda predmeta iz stranišča (v katerem služi svojemu namenu) v galerijski prostor (kjer je postal umetniški objekt). |
Kmalu po razstavi l. 1917 se je original izgubil. Med letoma 1950 in 1963 je Duchamp naredil več kopij tega dela. Tako je Duchamp še enkrat posegel v bistvo umetniškega ustvarjanja. Prvič, ker je zgolj predelal navadni predmet, drugič, ker je umetniško delo, ki naj bi bilo enkratna stvaritev, preprosto večkrat ponovil.
Allora in Calzadilla, leto 2011, Algoritem
Ko v prostoru zagledamo velik, bogato okrašen lestenec, je prva misel, da gre za gromozansko povečan lestenec, ki zaseda visoki prostor od stropa do tal. Ko pa se mu približamo, ugotovimo, da je narejen iz tamponov.
![]() |
![]() |
Joana Vasconcelos, leto 2001, Lestenec iz (damskih) tamponov |