Ritem je ponazoritev časa, gibanja, ponavljajočega se vzorca v kompoziciji. Lahko je linearen, krožen, stopenjski ... Z njim stopnjujemo napetost, določamo poudarke in pomirjamo elemente v kompoziciji.
{RAZMISLI; V čem se preprosti ritem razlikuje od sestavljenega?}
Primeri preprostih (ponavljanje) enakih enot, izmenična vrstitev,
ponavljanje s spremembami, stopnjevanje (izžarevanje) in sestavljeni
ritmi.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kontrast je odnos med nasprotji (skrajnostmi) v likovnih elementih in spremenljivkah (svetlo-temno, veliko-majhno, blizu-daleč ...). Z njim poudarjamo napetost, razgibanost, dramatičnost v oblikah in motivih.
Harmonija označuje sožitje nasprotij in podobnosti. Povezujemo jo z ravnovesjem, skladnostjo, povezanostjo, funkcionalnostjo elementov.
{OPIŠI; V slikovnih primerih opiši kontraste in harmonije.}
Primeri kontrastov in harmonij.
![]() |
![]() |
Dominacija je stanje prevlade določenih likovnih elementov, spremenljivk, delov kompozicije nad preostalimi, ki so potisnjeni v drugi plan. Lahko ruši ali vzpostavlja harmoničnost, usmerja pozornost, določa hierarhijo ali pomembnost med deli kompozicije. Nastane kot nasprotje, izjema, poudarek, vodilo ... Je prva in najočitnejša stvar, ki jo opazimo pri sliki, kipu, dizajnu in arhitekturi.
Dominacije v arhitekturi, kipu in sliki.
![]() |
![]() |
|
Enotnost je načelo povezovanja vseh delov kompozicije v celoto na podlagi oblik, materialov, funkcionalnosti (namena), načina dela (sloga), idejne zasnove ... V kompleksnih sistemih je nujna za njihovo delovanje in praktični učinek. Enotnost je pogoj za dosego skupnega (višjega) cilja. Čeprav jo pogosto povezujemo z analitičnim oziroma načrtnim pristopom k ustvarjanju, jo lahko dosežemo tudi intuitivno, kot navdih.
{OPIŠI; Bi lahko opisal analogijo med enotnostjo v športu in v likovni umetnosti?}
Primeri enotnosti oblike, sloga in materiala.
![]() |
![]() |
![]() |