V nasprotju s srednjeveško glasbo, ki so jo sodobniki cenili zaradi njene uporabnosti pri razvedrilu in verskih obredih, je renesančni človek začel obravnavati glasbo kot samostojno estetsko umetnino. S tem se je osredotočanje na zunanje glasbene vrednote obrnilo h glasbi lastnim, notranjim vrednotam. Renesančni človek je glasbo pojmoval in ustvarjal s prebujenim čutom za naravno lepoto spevnosti in sozvočij. Glasba čustev ni le obujala, temveč jih je tudi izražala.
![]() |
Oglej si sliko in odgovori, zakaj popolnoma enakega prizora ne bi mogli videti v renesansi? Naštej vsaj tri razloge. |
V začetku renesančnega obdobja so se v umetnostni glasbi previdno začela pojavljati tudi glasbila in se polagoma emancipirala. Začetki instrumentalne glasbe kot samostojne zvrsti so vključevali plesne in priložnostne skladbe, ob prehodu v barok pa je v Benetkah nastal prvi
orkester
. Na sliki renesančnega manierista vidimo glasbila (od leve proti desni):
harfo
,
lutnjo
in piščal. |
![]() |
Mnogo oblik notne pisave, ki so bile v uporabi v srednjem veku, se je postopno zlilo v enotno notacijo, predhodnico današnje. To je bila menzuralna notacija, ki je definirala dolžino in višino not. Na poti k standardizaciji zapisa je po letu 1501 pripomogel tudi glasbeni tisk. Oglej si primer renesančnega notnega rokopisa in razberi, kateri elementi se v njem pojavijo. Izberi pravilne. |
![]() |
notni ključ | taktovski način | nižaji | oznaka za tempo |
taktnice | notne višine | notne vrednosti | višaji |
Slišimo odlomek Josquinovega moteta Absalon, fili mi (Absalon, sin moj), verz »sed descendam in infernum plorans« (»temveč se jokajoč spuščajo v grob«). Opaziš kakšno povezavo med glasbo in besedilom?
Kljub osamosvajanju glasbil je bila renesansa najbolj zaznamovana z vokalnimi deli, ki so stilno in oblikovno doživeli velik napredek in tudi svoj vrhunec. Renesansa je bila zlata doba zborovskega petja, ki je v dobrih dveh stoletjih sledilo razvojni poti od melodičnega k harmonskemu večglasju in izmenični rabi homofonije. Z uporabo kromatike se je začel izgubljati pomen starocerkvenih lestvic in postopno se je začel razvijati koncept dur-mol tonalitete.