Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.
Navodila

naloge

1.

Tako kot si v Svetu naključij iskal nove zvoke v smislu naključnih kombinacij, so skladatelji iskali posebne zvoke tudi v uporabi novih inštrumentov ter spreminjanju zvočnosti klasičnih inštrumentov. Tak primer je skladba Preparirani klavir, ki jo je napisal avantgardni skladatelj J. {Cage;Skladatelj je med strune klavirja umestil na primer vijake in koščke gume ter s tem spremenil zvok inštrumenta, ki zato bolj spominja na tolkalo.}.

 

Tudi če nisi glasbenik, ki se uči kakšen inštrument, vseeno ugotovi, katero Cagevo delo za klavir bi bil sam sposoben zaigrati brez vaje in brez napak.

Najprej naj vsak sam presodi, ali ima ta skladba umetniško vrednost. O mnenjih se nato argumentirano pogovorite v razredu. Poskušajte najti podoben pristop k umetnosti tudi na drugih umetniških področjih, kot so slikarstvo, kiparstvo, ples, dramska umetnost in {druga področja;V slikarstvu si na primer oglejte dela Yvesa Kleina, v kiparstvu objekte, ki sta jih »oblekla« Christo in Jeanne-Claude ...}.

 

Naloga: Zamislite si, kako bi lahko »preparirali« svoj lastni glas (naloga ni zamišljena tako, da bi kaj tlačili v usta, zato se pred izvedbo o vseh idejah najprej posvetujte z učiteljem, saj je varnost na prvem mestu!). V iskanju novih zvočnih možnosti bodite čim bolj inovativni (na primer petje skozi papirnati tulec, ki ga na koncu zapiraš ali odpiraš z dlanjo; petje skozi lijak, petje v dlani ali lonec in podobno). Ideje zapišite in jih izvedite ter posnemite. Iz posameznih elementov lahko potem sestavite svojo kompozicijo.

2.
V romantiki najdemo kar nekaj skladateljev, ki so v svoje opuse umestili tudi simfonično pesnitev, glasbeno obliko, ki v nasprotju z večino simfonij temelji na programski vsebini. Prvi, ki je to glasbeno obliko uporabil, je bil madžarski skladatelj F. Liszt , znane so tudi pesnitve češkega skladatelja B. Smetane , ruskega skladatelja M. P. Musorgskega in drugih.
3.

Tradicija simfoničnih pesnitev se je nadaljevala tudi v 20. stoletju. Italijanski skladatelj Ottorino Respighi je v Rimsko trilogijo združil tri simfonične pesnitve. Srednjo izmed njih je naslovil Rimske pinije. Čeprav je členjena na štiri stavke, pa se ti ne morejo primerjati s stavki simfonije. V njih je skladatelj želel opisati pinije ob različnih časih dneva, na različnih lokacijah v Rimu. Četrti del te pesnitve tako nosi naslov Pinije na ulici {Appia;Via Appia je ena zgodnejših in strateško pomembnejših rimskih poti v antičnem Rimu. Kot zanimivost – skladatelj J. Williams je navdih za glasbo fanfar planeta Krypton v prvem Supermanu (film) našel prav v omenjenem stavku te simfonične pesnitve. } (Pines of the Appian way). Poslušaj omenjeni stavek, dostopen je na spletu. {O slikarju;Upodobitev ulice Appia, delo ameriškega krajinskega slikarja G. L. Browna iz 19. stoletja.}

 

Skladatelj v tem stavku z glasbo ponazarja vojaški pohod zmagovalne legije antičnega Rima, ki se v jutranji zori vije med pinijami po ulici Appia, vse do vrha griča. Označi pravilne trditve.

Timpani ponazarjajo korakanje. Dinamika stalno narašča.
V ospredju so trobila in pihala. Klavir je solističen inštrument.
<NAZAJ
>NAPREJ175/248