Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.
Navodila

Barve

Ko se ozremo v svet, vidimo, da se vsa osvetljena telesa kažejo v različnih barvah. Barvne svetlobe (na primer semafor) ne dajejo »barvni« viri svetlobe, ampak filtri, ki jih postavimo pred svetilo. Večina virov daje tako imenovano belo svetlobo, v kateri so zajete vse valovne dolžine, kar pomeni, da so v njej zajete vse spektralne barve. Če belo svetlobo prestrežemo z barvnim filtrom, nam filter prepusti le določen del bele svetlobe (določeno barvo), vse druge pa absorbira. O zastopanosti vseh spektralnih barv v beli svetlobi se lahko prepričamo s stekleno prizmo, v kateri se svetlobni žarki dvakrat lomijo. Opazimo, da se svetloba razcepi v osnovne barve: rdečo, oranžno, rumeno, zeleno, modro in vijolično. Različne valovne dolžine, ki so zajete v beli svetlobi, se v stekleni prizmi različno močno lomijo in zato pride do razcepa, kot kaže slika. 

Telesa nimajo barve sama po sebi. V barvi jih vidimo zato, ker odbijejo samo del svetlobe, ki pade nanje. Rdeča žoga na sliki, na katero pada bela svetloba, je videti rdeče zato, ker vpije vse dele barvnega spektra, razen rdečega. Tega odbije. Enako zelena žoga odbije le zelen del spektra, druge pa vpije. 

Delovanje barvnih monitorjev in televizorjev

Vsak svetilni element (piksel) sestavljajo tri majhne lučke: modra, rdeča in zelena. Z ustreznim prižiganjem in ugašanjem posameznih lučk lahko na zaslon prikličemo poljubno barvo. Če na primer gorita hkrati zelena in rdeča, bomo dobili rumeni piskel, modra in rdeča pa se seštejeta v vijolično. Če gorijo vse tri lučke, dobimo belo oziroma svetlo sivo barvo. Opisano lahko preveriš z animacijo.

 

Poskusi: z lupo si podrobneje oglej računalniški zaslon. Opazil boš posamezne lučke. Pri opazovanju bodi pozoren na različne barve, ki so prikazane na zaslonu. Kaj opaziš? 

Napravi sam: na vrtavko prilepi barvni krog vseh barv spektra in jo zavrti.

<NAZAJ
>NAPREJ28/260