Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.
Navodila

Primernost posameznih morfoloških tipov za promet in turizem

Prometnice je najlažje graditi v nižinskem svetu, tehnično težja in bistveno dražja je njihova gradnja v razgibanem goratem svetu.

Pristanišče v HamburguZaradi nizkih stroškov pri izgradnji infrastrukture je najprivlačnejša oblika prometa morski promet. {Največja pristanišča;Na tovrstnem tipu obale so nastala večja pristanišča, kot so Hamburg ob Labi, Bordeaux ob Garoni, London ob Temzi, Montevideo in Buenos Aires ob La Plati.} so nastala na obali lijakastega tipa. V času plime se gladina vode v lijaku močno dvigne, zato takrat večje ladje lahko plujejo daleč v notranjost. Za plovbo v lijak morajo upoštevati tako imenovani {pristaniški čas;Del dneva, ko je plima najvišja in je zato z ladjami mogoče vpluti v pristanišče.}.

Cesta na Veliki Klek (Großglockner)

Velik problem pri gradnji prometnic je gorata, ledeniško preoblikovana pokrajina (Alpe, Pireneji). Doline, kamor ledeniški jeziki niso segli, so ozke, globoke, vijugaste in {težko prehodne;Gorat svet je ovira tudi za železniški promet. Železniške proge so speljane po dolinah rek, gorske pregrade pa lahko premostijo le skozi predore. Dolgi vlaki namreč ne morejo voziti po ostrih ovinkih, velik problem je tudi premagovanje strmin.}. Velikokrat so povezane le z visokimi prevali, ki so v zimskem času težko prevozni ali zaprti.

Gospodarsko sodelovanje med državami zahteva čim hitrejši pretok blaga in ljudi, zato so prepustnost prometa povečali z gradnjo sodobnih predorov in mostov. S tem so povzročili veliko onesnaževanje, saj se doline dušijo v izpušnih plinih in {hrupu;Za zmanjšanje hrupa so hitrost vožnje omejili na 110 km/h, ker so pri tej hitrosti avtomobili manj glasni.}.

Pred stoletjem je bila gorata, ledeniško preoblikovana pokrajina primerna le za gozdarstvo in pašno živinorejo. Z razvojem turizma pa je dobila nov pomen in spada med turistično najprivlačnejše pokrajine. Turisti jo obiskujejo zaradi {naravnih lepot;Ledeniki, izviri rek, posebne oblike gora, lepi razgledi ...} in možnosti za {rekreacijo;Poleti gorništvo, čolnarjenje, kopanje, ribolov, smučanje na ledenikih, pozimi pa smučanje, sankanje, drsanje, alpinizem itd.}.

V topli polovici leta veliko turistov preživlja počitnice na obalah morja. Za razvoj turizma so najprimernejši {dalmatinski;Primeren za kopanje, potapljanje in plovbo.}, {lagunski;Primeren za kopanje in ostale vodne športe, zlasti pa je zanimiv zaradi posebnega rastlinstva in živalstva.} in {koralni tipi;Zanimiv zaradi pestrega podvodnega ekosistema in možnosti celoletnega kopanja.} obal.

Izberi tisto površje, ki ga pojem opisuje.

zemeljski plazovi

{ledeniško_površje;kraško_površje}

otežena gradnja infrastrukture

{ledeniško_površje;kraško_površje}

razvoj zimskih športov

{ledeniško_površje;kraško_površje}

plitve prsti

{kraško_površje;ledeniško_površje}

Kraško površje privablja turiste z značilnimi površinskimi in podzemnimi kraškimi oblikami (jama Vilenica, Postojnska jama, Škocjanske jame, Planinska jama, Kostanjeviška jama, Križna jama, jama Pekel in druge) ter možnostmi za rekreacijo. Zanimivi so tudi kraški izviri rek, ki se ponekod pojavljajo v obliki slapov.

Rečno površje in reke so zanimive za turiste, saj imajo veliko doživljajsko vrednost, ki jo turisti občutijo ob obisku izvirov rek, sotesk, kanjonov, slapov, mrtvic in rečnih delt.

<NAZAJ
>NAPREJ71/320