Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.

Vulkanizacija in guma

Charles Goodyear (1800—1860)
Gume in gumijastih izdelkov danes ni treba posebej iskati, saj jih srečamo na skoraj vsakem koraku: od radirk, podplatov na čevljih do avtomobilskih pnevmatik. Vendar surova guma ni posebno uporabna, saj je pri višjih temperaturah mehka in lepljiva, pri nižjih pa trda in toga. Leta 1838 je Charles Goodyear povsem po naključju odkril, da ostane kavčuk prožen in nelepljiv ne glede na temperaturo, če ga segrevamo skupaj z žveplom. Ta postopek se imenuje vulkanizacija.


Vulkanizacija je postopek, v katerem kavčuk toplotno obdelajo z žveplom. Nastane guma, ki je prožna, nelepljiva in odporna.


Guma je močno pridobila na pomenu šele z razvojem avtomobilizma, ker so njene lastnosti kot nalašč za izdelavo avtomobilskih pnevmatik. Izkazala se je namreč kot izredno trpežen material, saj se obrabi precej počasneje kot kovina. Obenem pa zaradi odlične prožnosti omogoča vožnjo brez pretiranega tresenja in se hkrati dobro oprijemlje cestišča.

Kavčuk je postal zelo pomembna surovina, še posebno med prvo in drugo svetovno vojno. Zaradi oddaljenosti plantaž kavčukovcev, neredne dobave kavčuka in velikega povpraševanja so kemiki v Nemčiji in Rusiji v začetku 20. stoletja začeli iskali načine, kako izdelati umetno (sintetično) gumo. Prvo umetno gumo so izdelali v 30. letih prejšnjega stoletja iz buta-1,3-diena.

Model molekule but-1,3-diena
Avtomobilska pnevmatika

Zakaj je treba surovo gumo vulkanizirati?

Zakaj surova guma (kavčuk) ni posebej uporabna in jo je potrebno vulkanizirati?

<NAZAJ
>NAPREJ62/271