Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.

Beli ali polnozrnati kruh?

Amiloza ali amilopektin oziroma ali polnozrnati kruh redi manj od belega?
Kruh
iz bele in polnozrnate moke imata različen glikemični indeks. Razlog je v sestavi polnozrnate moke, ki vsebuje veliko večji delež amiloze, snovi, ki poleg amilopektina gradi škrob. Molekule amiloze, ki prevladujejo v polnozrnati moki, se v našem telesu veliko počasneje prebavljajo, zato veliko počasneje preidejo v krvni obtok, kar je za zdravo delovanje telesa zelo pozitivno. Ravno nasprotno velja za amilopektin,  ki ga človeško telo veliko hitreje prebavlja, posledično se raven sladkorja v krvi dvigne sunkovito,  energija v telesu hitro naraste, izločanje hormona inzulina se naglo dvigne, vendar tudi hitro pade. Enako velja za našo energijo. Raven energije v telesu najprej naraste, zatem pa hitro pade. Posledica je, da smo zopet lačni, telo pa kliče po snoveh z visokim glikemičnim indeksom, po nezdravih in redilnih hranilih, kot so sladkarije, beli riž in beli kruh. Bel kruh zato v primerjavi z polnozrnatim kruhom veliko bolj redi.

Znano je tudi, da polnozrnati kruh poleg tega, da zavira tek, vsebuje več mineralov in vlaknin, ki skrbijo za zdravo črevesno floro, saj vsebujejo veliko pomembnih vitaminov skupine B.

Beli ali polnozrnati kruh in naše zdravje

Preberite spodnje besedilo in dopolnite manjkajoče besede.

"Kruh iz bele moke ne vsebuje snovi, kot so vitamini skupine B, zato ne sodi med živila, ki bi omogočala ohranjanje zdrave črevesne flore.

Polnozrnati kruh
Beli kruh

Ali poznaš glikemični indeks?

Glikemični indeks je leta 1981 »iznašel« dr. David Jenkins kot pomoč sladkornim bolnikom pri nadzoru sladkorja v krvi. Živila je razvrstil glede na to, kako hitro se spremenijo v glukozo in dvignejo sladkor v krvi. Lahko bi zelo poenostavljeno rekli: kako hitro »pridejo« v kri. Čim hitreje se to zgodi, hitreje se dvigne glukoza v krvi in telo posledično potrebuje več inzulina, ki je potreben za razgradnjo glukoze. S povečanjem pretvorbe glukoze v trigliceride povzročimo v telesu hitrejši padec sladkorja v krvi in kopičenje trigliceridov,  ki se po nepotrebnem shranijo v maščobne celice. S tem povzročimo telesu škodo, saj v krvi primanjkuje sladkorja, ki bi predstavljal vir energije, zato postanemo znova lačni. Višji, kot je glikemični indeks živil, večji in hitrejši dvig sladkorja v krvi. Tako ob uživanju hrane z visokim glikemičnim indeksom pridobivamo maščevje, čeprav hrana, ki jo jemo, sploh ni mastna.  

<NAZAJ
>NAPREJ151/271