Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.

Oktansko število

Vsi ogljikovodiki, ki sestavljajo bencin, gorijo in eksplodirajo, če prižgemo mešanico njihovih par in zraka. To izkoriščamo pri motorjih z notranjim izgorevanjem, vendar ne izgorevajo vsi ogljikovodiki enako. Nerazvejeni ogljikovodiki gorijo malce hitreje kot ogljikovodiki z razvejenimi verigami.

To je pomembno za pravilno delovanje motorja z notranjim izgorevanjem. V cilindru motorja mora priti do vžiga zmesi hlapov bencina in zraka v točno določenem trenutku – takrat, ko na svečki preskoči iskra. Pri stiskanju pa se zmes hlapov segreva in se lahko vžge, še preden preskoči iskra. Tedaj je delovanje motorja moteno in tak motor ima poseben zvok. V avtomobilskem žargonu pravijo, da motor "klenka". Gorivo, ki vsebuje večji delež bolj razvejanih ogljikovodikov, je bolj odporno proti samovžigu, saj so taki hlapi bolj stisljivi.

Kakovost bencina je določena s primerjavo samovžiga hlapov goriva in zraka pri stiskanju z zmesjo heptana in izooktana. To podaja oktansko število - število, ki ga vidimo na bencinskih črpalkah. Višje oktansko število pomeni, da gorivo lahko bolj stisnemo, preden pride do samovžiga.

Izooktan (2,2,4-trimetilpentan) Heptan

Oktansko število 98 ima bencin, ki se obnaša pri stiskanju in gorenju v motorju tako kot zmes 98-% izooktana in 2-% heptana.

Animacija štiritaktnega motorja

Delovanje širitaktnega motorja. 1. takt - sesanje. V valj bat vsrka zrak ali mešanico goriva in zraka. 2. takt – stiskanje (kompresija). Bat se premakne navzgor in v zaprtem valju stisne prisoten plin. Plin se zaradi stikanja segreva. 3. takt - vžig. Iskra iz svečke stisnjeno mešanico goriva in zraka vžge. Nastali plini se razširjajo in potisnejo bat navzdol. 4. takt – izpuh. Bat med pomikanjem navzgor iztisne izpušne pline.

Ali razumete pomen oktanskega števila?

Kakšen pomen ima oznaka goriva „95“?

<NAZAJ
>NAPREJ54/271