Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.
Navodila

Povzetek

Srednjeveška epika

Srednjeveško književnost sestavljajo tri obdobja:
– zgodnji srednji vek (500–1100)
– visoki srednji vek (1100–1300)
– pozni srednji vek (1300–1500)

Srednjeveška besedila so bila v večini cerkvena in napisana v latinščini. Redkejša besedila s posvetno vsebino so upodabljala fevdalno, viteško ali meščansko družbo in so bila prav tako napisana v latinščini, nekatera tudi v ljudskih jezikih. Srednjeveška lirika zajema verske, alegorične in teološke pesnitve, trubadursko liriko (razvijala se je od 11. do 14. stoletja), sladki novi stil (dolce stil nuovo; v 2. polovici 13. stoletja v Italiji), v 15. stoletju je ustvarjal pesnik François Villon (Epitaf v obliki balade). V dramatiki so nastala predvsem verska besedila (moralitete, misteriji in mirakli), uprizarjali pa so tudi posvetne komične igre (burke). Najbolj se je v srednjem veku razvila cerkvena epika: filozofska, poučna, zgodovinska in moralistična proza. Med posvetnimi besedili je treba izpostaviti viteške romane, ki so nastajali od leta 1100 naprej. To so Roman o Tristanu in Izoldi, Roman o Troji, romani o kralju Arturju in vitezih okrogle mize ... Znani junaški epi so Beowulf, Pesem o Rolandu, Pesem o Cidu, Pesem o Nibelungih ...

Dante, Božanska komedija
Božansko komedijo sestavlja 100 spevov (3 x 33). Sestavljena je iz treh delov: Pekla, Vic, Raja. Ep, ki tematizira onstranstvo, sestavljajo tercine z laškim enajstercem (U– Ι U– Ι U– Ι U– Ι U– Ι U). Komedija je v srednjem veku pomenila pesnitev, ki se je pričela z nesrečami oz. strahotami, končala pa srečno. Božanska komedija je versko-alegorični ep, kar pomeni, da pesnik religiozni pojem ponazori s konkretno vsebino (s podobami iz resničnega življenja). Dante je v Božanski komediji prvoosebno prikazal svoje namišljeno potovanje skozi onstranstvo, kar lahko razumemo tudi kot potovanje do samega sebe in očiščenje duše: pot iz teme proti svetlobi.

Villon, Balada o obešencih

Balada o obešencih iz zbirke Veliki testament pretresljivo prikazuje tolovajsko življenje in njegovo tragičnost ter obžalovanje zaradi posledic roparskega življenja. Pesem je balada s poslanico (ima tri decime in poslanico v laškem desetercu s strogo rimo), oblikovana je kot epitaf obešencem, hkrati pa je tudi nagovor živim. Lirski subjekt svari pred nevrednim tolovajskim življenjem in poziva k molitvi. Avtor je uporabil številna pesniška sredstva, npr. vzklik, nagovor, retorično vprašanje, metonimijo, naštevanje ...

Roman o Tristanu in Izoldi
Osnova romanov o usodni ljubezni Tristana in Izolde je samostojna pripovedka iz keltskega pripovednega izročila. V Franciji je v 12. stoletju nastalo več verznih obdelav tega motiva. Roman je v 19. stoletju priredil Joseph Bédier. 

Prav gotovo poznaš film ali kakšno risanko o kralju Arturju in vitezih okrogle mize. Katera zgodba se ti je najbolj vtisnila v spomin? Pripoveduj, kaj v njej je viteškega in zakaj.

 

Poveži imena ljudskih junakov iz junaških epov z nacionalnimi književnostmi. (Ko se črta obarva zeleno, je odgovor pravilen.)


Cid
španska književnost
Roland
francoska književnost
Igor
ruska književnost
Niebelungi
nemška književnost
<NAZAJ
>NAPREJ315/442