Licenca
To delo je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 2.5:

priznanje avtorstva - nekomercialno - deljenje pod enakimi pogoji.

Celotna licenca je na voljo na spletu na naslovu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/si/. V skladu s to licenco je dovoljeno vsakemu uporabniku delo razmnoževati, distribuirati, javno priobčevati, dajati v najem in tudi predelovati, vendar samo v nekomercialne namene in ob pogoju, da navede avtorja oziroma avtorje in izdajatelja tega dela. Če uporabnik delo predela, kar pomeni, da ga spremeni, preoblikuje, prevede ali uporabi to delo v svojem delu, lahko predelavo dela ponudi na voljo le pod pogoji, ki so enaki pogojem iz te licence oziroma pod enako licenco.
Navodila

Povzetek

Notranja zgradba literarnega dela

Pojem notranja zgradba opozarja na razliko od zunanje zgradbe besedila. Izraz notranja zajema sestavo, ki sega v globino literarnega dela, v njegove vsebinske plasti, motive in teme, ter jih povezuje in spaja v celoto. Motivi in teme se v lirskem, epskem in dramskem besedilu različno povezujejo. Književno osebo v liriki imenujemo lirski subjekt, v dramatiki pa je glavna oseba protagonist, ki mu nasprotuje antagonist. Epske osebe lahko označimo neposredno ali zunanje (s krstnim ali rodbinskim imenom, s poklicem in starostjo) in posredno ali notranje (s posebnostmi njihovega notranjega, duhovnega življenja, kar se kaže v obnašanju, na primer govorjenju).

Čas in prostor je mogoče opisovati posredno ali neposredno. Literarni čas vsebuje t. i. posedanjevalni učinek: bralec ima občutek, da se zgodba odvija pred njim, v njegovem sedanjiku.

Književni prostor in čas v lirskem (izpovednem) besedilu nista zaznamovana. Lirik se izpoveduje prosto, iz svojega prostora in časa. Dramatik in pripovednik pa se izražata posredno (preko zgodbe, fiktivnega časa in prostora, književnih oseb ...). 

Z realnim časom in prostorom označujemo okoliščini, v katerih bralec bere besedilo, književni čas in prostor pa obstajata le v književnem besedilu.

Dogajanje v epskih in dramskih besedilih je lahko zapletajoče in razpletajoče, glavno in stransko, zunanje in notranje, v lirskih besedilih prevladuje notranje dogajanje.

Del notranje zgradbe epskih in dramskih besedil je tudi fabula ali zgodba, ki predstavlja potek dogajanja v konkretnem časovnem in prostorskem zaporedju.

Prenesi poimenovanja delov dramske zgradbe k opisom. (Premikaš lahko desne okvirčke.)


Konflikt se razreši, vzpostavi se prvotni red.
S preobratom se dogajanje obrne v novo smer. Konča se z odločilnim momentom, dogajanje pa se razplete.
Predstavi dejanje, glavne (morda tudi stranske) junake, predzgodbo in nakaže problem.
Po sprožilnem momentu protagonist trči ob nove ovire, dramatičnost narašča.
Nasprotje med različnima silama/osebama privede do prelomnega spoznanja, ki vpliva na razplet.
<NAZAJ
>NAPREJ212/442